منزلگاهای کاروان کربلا...
 
پایگاه تخصصی نجوا
هیچ بى نیازى مانند عقل و هیچ فقرى مانند جهل و هیچ میراثى همچون ادب و هیچ پشتیبانى مانند مشورت نیست. امام علی(ع)
سه شنبه 17 آبان 1390برچسب:, :: 12:41 ::  نويسنده : مهدی       

حركت امام حسين (ع) از مدينه به مكه ، از مكه تا كربلا به سمت کوفه و تغيير مسير از منزل اشراف به سوي كربلا ، سرشار از درس ها و آموزه ها و ظرافت هايي است كه با مطالعه دقيق راه و حوادث آن آشكار مي شود.


طول سفر از مدينه تا مكه و از مكه تا كربلا و شهادت در روز عاشورا حدود یک صد و شصت روز است . امام 27 رجب سال 60 هجري يعني دوازده روز بعد از مرگ معاويه از مدينه به مكه هجرت نمود و روز سوم شعبان به پايگاه وحي ( يعني مكه) قدم گذاشت. ماه هاي شعبان ، رمضان ، شوال ، ذيقعده تا هشتم ذي حجه ( يوم الترویه ) حدود صد و سي روز امام در جوار مكه اقامت داشتند . وسپس سفر شكوه مند و حماسي خود را براي آفرينش عظيم ترين حادثه تاريخ بشري آغاز كرده است .


بيست و چهار روز بعد از حركت از مكه ، روز دوم محرم سال 61 هجري برابر با 11 يا 12 مهر سال 59 شمسي ، امام با كاروان و ياران و همراهان به كربلا رسيد ، اين فاصله حدود 430 كيلومتر بوده است كه روزانه متوسط 20-16 كيلومتر راه سپري شده است .


منزل هاي مسير به شرح ذيل است :

* منزل اول : بستان بن معمر ( ابن عامر )

نقطة پيوند دو وادي نخلة يماني و نخلة شمالي است و متعلق به مر بن عبيد الله بن معمر بوده است كه به « بستان ابن عامر » معروف است . صبحگاه 8 ذي حجه سال 60 هجري از مكه آهنگ كوفه كرده است .


* منزل دوم : منزل ابطح

ابطح به سيل گاه وسيعي كه در آن سنگ ريزه و ريگ است گفته مي شود و نيز به درة پهن و مجراي فراخ ، مسيل پهن ، هموار و صاف و مسطح نيز مي گويند. ابتداي اين منزل وادي منا و انتهاي آن مقبره اي مي پيوسته كه اهل مكه به آن معلّي مي گفتند . محل پيوستن نخستين پيوستگان به كاروان اباعبدالله الحسين(ع) را اين منزل نوشته اند .


* منزل سوم : منزل تنعيم

اين منزل در دو يا چهار فرسنگي مكه قرار دارد و نام آن از كوهي به نام « تنعيم » كه درسمت راست اين منطقه قرار دارد ، گرفته شده است . و در سمت چپ آن نيز كوهي به نام « ناعم » است . زمين ميان اين كوه را « دشت لغمان » مي گفتند . از حوادث اين منزل ملاقات عبدالله بن عمر با امام حسين (ع) است . امام و همراهان در اين منزل با كارواني برخورد كردند كه بحير بن ريسان عامل يمن براي تبريك و تهنيت آغاز حكومت يزيد به شام اهداء كرده بود.


* منزل چهارم : منزل صفاح :

صفاح كناره و حاشية كوه است . و اين ناحيه در دامنه كوه قرار د ارد . از مهم ترين حوادث در اين منزل، ملاقات ابا عبد الله الحسين(ع) با فرزدق شاعر عرب و مذاكراتي كه ميان وي و امام صورت گرفت ، اين بيت را به فرزدق نسبت داده اند :
« لقيت الحسين بارض صفاح / عليله اليلامق و الدرق ؛ حسين را در سرزمين صفاح ديدار كردم كه قبايي بر تن و سپري بر دوش افكنده است» .


* منزل پنجم : وادي عقيق

در اين منزل براي حج احرام مي بستند ، وادي به معناي مسيل و سرزمين گود ميان دو كوه يا تپه است . وجود آب اين منزل را توقف گاه كاروانياني مي كرد كه از دو سوي مكه به كوفه وكوفه به مكه حركت مي كردند . دريافت نامه يحيي بن سعيد بن عاص و عبدالله بن جعفر را به اين منزل نسبت داده اند .


* منزل ششم: ذات عرق

عرق نام كوهي است در راه مكه كه عراقي ها از آن مسير وارد مكه مي شدند . منزل ذات عرق ميان مكه و عراق محل ميقات احرام براي مناطق شرقي مكه است و فاصله اين منزل تا مكه حدود دو منزل تقريباً 92 كيلومتر است كه امام دو روز در آن اقامت داشتند . ملاقات امام با بشر بن غالب اسدي ، چهره آشناي كوفه و ديدار با رياش مهم ترين حوادث اين منزل است .


* منزل هفتم : منزل عيون :

وفور آب ، چشمه ساران و گودال هاي پر از آب باعث شده كه اين منزل را « عيون » بنامند. عيون فرودگاه زائران بصره است . امام در اين منزل براي مسافران كوفه درباره فساد حكومت اموي ، حقانيت خويش و اهل بيت (ع) و علت قيام و حركت و اشاراتي به فرجام راه مطالبي را بيان فرمودند .


* منزل هشتم : غمره :

غَمَره يكي از گذرگاه هايي است كه امام و همراهانش از آن جا عبور كردند و درنگ بسيار كوتاهي در آن جا داشتند . اين منطقه جزو « بطن الرمه » محسوب مي شده است . اين منطقه داراي امكانات به دليل رفت و امد كاروانيان بوده است . كه قافله هايي كه از راه مي رسيدند براي نوشيدن و برداشتن آب در اين نقطه توقف مي كردند . واژة غمره به معني انبوه مردم ، آب بسيار و گرداب زا ، شدت وسختي ، جايگاه فراواني اشياء به كار رفته است .


* منزل نهم : منزل رهيمه ؛

رهيمه تصغير واژه « رهمه» ، باران اندك و نرم و مداوم است . رهيمه منطقه اي آباد نزديك كوفه است . و آن را چشمه اي نيز د انسته اند كه بعد از منطقه اي به نان « خفیه » بوده است و فاصله بين رهيمه و خفیه سه ميل است و در قسمت غربي قطيفه قرار دارد . ملاقات ابو هريره اسدي ، بيان سه برنامه حكومت فاسد اموي در مقابله با خود اشاره دارد . موج فرهنگي و تبليغاتي ، موج اقتصادي و تهديد اقتصادي ، تصميم به قتل .


* منزل دهم :حاجر ( حاجز )

يكي از منازل مهم و حادثه خيز كاروان كربلا است . حاجر به معناي نگاه دارنده آب و جايي كه آب در آن جمع مي شود . در اين منطقه ر اه بصره و كوفه در مسير مدينه يكي مي شود . امام در اين منزل نامه مسلم بن عقيل را دريافت كردند و امام نامه اي به كوفيان نوشتند و نامه را به سفير خويش ، قيس بن مُسّهر صيداوي سپرد تا به برزگان كوفه ( سليمان بن صرد خزاعي ، مسيب بن نجبه ، رفاعه بن شداد ، و عبد الله بن و ال ) برساند . ورود امام به اين منزل سه شنبه 15 ذي حجه سال 60 هجري ، يك هفته پس از حركت از مكه بوده است . برخي محل دريافت شهادت مسلم بن عقيل و هاني بن عروه را اين منزل دانسته اند .


* منزل يازدهم : منزل خزيميّه

منزل خزيميّه منسوب به خزيمه بن خازم بوده است . نياز به كسب اطلاعات گفتگو با انبوه مردم و استراحت دادن به كاروان سبب توقف يك شبانه روزي اما در اين نقطه بوده است و ورود اما به اين منزل در روز جمعه 18 ذي حجه بوده است .


*منزل دوازدهم : منزل شقوق

شقوق به معني ناحيه هاست . قبر عبادي رئيس قبيله بني اسد در اين منزل بوده ست . ملاقات فرزدق شاعر با امام و خبر شهادت حضرت مسلم و هاني بن عروه را به اين منزل نسبت داده اند . اما بعد از يك شبانه روز اقامت در خزيميه ، روز شنبه نوزدهم يا يكشنبه بيستم ذي حجه به شقوق رسيده اند .


* منزل سيزدهم : منزل اَجفر

اجفر به معني چاه عميق است . اين منطقه به كوفه نزديك از مكه است . وجود قصر و مسجد گواه آبادي و فراواني جمعيت در اين منزل محسوب مي شود و فاصله آن تا مكه سي و شش فرسخ بوده است . اما در اين نقطه نيز عبور كرده اند .


* منزل چهاردهم : منزل زَرود ( زُرود)

زرود به معني بلعنده ، ريگ زارها و شن زارها در اين منطقه آب باران را مي بلعيد و اين منطقه وادي حوض و بركه بوده است . يكي از حوادث مهم اين منزل جذب و همراهي زهير بن قين بجلي است كه بارگاه مجلل و با شكوهي در آن منزل داشت . ورود امام به اين جايگاه دوشنبه 21 ذي حجه نگاشته اند . در اين منزل چند تن از ياران اما از جُهينه ( منطقه اي نزديك به مدينه ) به اما پيوسته بودند . اعلام وفاداري كردن و بر پيمان خويش پافشاري كردند كه مي توان از مجمع بن زياد بن عمرو جهني ، عباد بن مهاجر بن ابو مهاجر جهني ، عقبه بن صلت جهني ياد كرد .


* منزل پانزدهم : منزل ثعلبيه :

امام نزديك غروب به اين منزل رسيدند ، ثعلبه مردي از بني اسد بود كه در اين جا چشمه اي حفر كرده بود و كه به همين دليل به «ثعلبيه» معروف شد . امام نزديك يك شب در آن درنگ كرد و با مردم و قافله ها و مسافران سخن گفتند . ورود امام به اين منزل قبل از ظهر سه شنبه 22 ذي حجه بوده است . فاصله بين ثعلبيه و خزيميه را بيست و سه ميل نوشته اند . در این منزل امام به خورجين هاي پر از نامه كه از سمت كوفه براي وي ارسال شده بود در سخنان خويش اشاره مي كند.


* منزل شانزدهم : منزل زباله

يكي از آبگاه هاي مهم و حادثه ساز در مسير امام حسين (ع) منزل زباله بود. زباله محلي است كه آب را در خود نگاه مي دارد . درا ين روستاي پر از آب طوايفي از بني اسد زندگي مي كردند . تقريباً تمام اين مناطق تا كربلا محل استقرار بني اسد بوده است . دريافت خبر شهادت عبد الله بن يقطر ، خبر شهادت قيس بن مسهر صيداوي از سوي قاصد عمر سعد ، رسيدن فرستاده محمد بن اشعث و عمر سعد به درخواست مسلم بن عقيل با نامه اي حاكي از بي وفايي و پيمان شكني مردم كوفه مهم ترين حوادث در اين منزل بوده است .


* منزل هفدهم : منزل قاع

قاع ، به معني دشت و زمين هموار . اين منزل به كوفه نزديك بود . و كاروان ها به دليل آب و آبادي و مسجدي كه در آن جا بوده است در آن توقف مي كردند. منزل قاع را بين زباله و بطن العقبه دانسته اند . امام توقف كوتاهي در اين منزل كردند و پس از آب گيري به سمت منزل بعد حركت كردند .


* منزل هجدهم : منزل عقبه ( بطان )

كاروان كم كم به كوفه نزديك مي شود. طايفه اي از بني اسد درا ين محل سكونت دارند. وجود قصري مرتفع و مسجدي گواه روستايي سر سبز و آباد در آن منطقه بوده است . ورود امام به اين منزل وز جمعه 25 ذي حجه الاحرام بوده است . امام در اين محل خواب ديد سگاني به او حمله مي كنند و پيشاپيش آن ها سگي دو رنگ ( پيس ) ديده مي شود . امام به ياران مي فرمايد: « ما اراني الا مقتولاً ؛ من جز كشته شدن فرجام نمي بينم ». آن گاه خواب خود را بازگو مي كنند.


*منزل نوزدهم : منزل واقصه

اين منزل در مسير مكه به كوفه قرار داشت . و فاصله آن تا كوفه 3 روز بود. قافله امام حسين (ع) با عبور از بطن عقبه به واقصه رسيد . اما در اين محل درنگي نداشته است و به سمت شراف حركت مي كند. بين شراف و واقصه دو ميل فاصله بوده است . عبور از اين محل روز 26 ذي حجه الحرام بوده است .


* منزل بیستم ؛ منزل شراف ( اشراف )

نخستین منزل گاه برخورد نیروهای ابا عبدالله الحسین (ع) با سپاه عبید الله بن زیاد « شراف » است منطقه ای پر آب و درخت که به دلیل برجستگی و بلندی « شراف » نامیده می شد . امام و همراهان شب را در شراف گذراندند و صبحگاهان به جوانان فرمان داد که مشک ها را پر کنند و آب ذخیره نمایند که میهمانانی تشنه در راه خواهیم داشت . ورود حضرت امام حسین (ع) به منزل اشراف را شنبه 26 ذی حجه نگاشته اند . در این منزل حر به امام حسین (ع) پیشنهاد می کند که راهی را انتخاب کن که تو را نه به کوفه برساند و نه به مدینه باز گردی ، تا من نیز عذری نزد ابن زیاد داشته باشم .


* منزل بيست و یکم : منزل ذوحُسَم

نام اين سرزمين ذو حسم به معناي مانع و باز دارنده است . و به خاطر دارا بودن پناهگاه و حصار و بازدارنده از نظر نظامي به اين نام خوانده شده است . حسم به معني خار بلند و شمشير است و شايد به خاطر خارزار بودن به اين نام معروف شده بود. امام در اين منزل سخنراني هاي مهم و روشنگرانه اي ايراد فرمودند . منزلگاه ذو حسم پايگاه عشق بازي ياران و نمايشگاه معرفت و بصيرت اصحاب امام حسين (ع) است و به دليل هراس و نگراني كودكان در مواجهه با سپاه حر ، امام زنان و كودكان در كنار ذوحسم پناه داد و در فاصله بر پايي نماز ظهر و عصر در اين پناهگاه بودند .


* منزل بيست و دوم : منزل بيضه

دشتي هموار و بي گياه را بیضه گويند. اين زمين بين عذيب و واقصه و متعلق به بني يربوع بن حنظله بوده است و به دليل سفيدي و روشني به آن بيضه مي گويند. امام در اين منزل سخن راني آتشين و با شكوهي ايراد فرمودند و در سخنان خود با استناد به سخنان پيامبر به معرفي نظام حاكم اموي و قانون شكني آن ، جايگاه امام ، بيان دلايل حركت و قيام ، چشن انداز آينده ، حركت و سرزنش پيمان شكنان ، معرفي خود به عنوان اسوه و رابطه امام با جامعه پرداخت.


* منزل بيست و سوم : منزل عذيب الهجانات

اين سرزمين ميان قادسيه و مغيثه كه تا قادسيه چهار ميل و تا مغيثه سي و دو ميل بود.
عذيب يعني آب پاك و پاكيزه و گوارا و هجانات جمع هجان ، شتر نجيب و برگزيده است . امام روز دوشنبه 28 ذي حجه 60 هجري مطابق با 8 مهر 59 شمسي به اين وادي وارد شد. امام وقتي به اين سرزمين رسيد از ياران در مورد شناخت جاده سئوال كرد ، هفت نفر سوار پياده شدند كه به قصد يراي امام آمده بودند . اين هفت تن عبارتند از: عمرو بن خالد صيداوي ، مجمع بن عبدالله العائذي ، پسر مجمع بن عبدالله ، جناده ( جابر ) بن حارث سلمان ، غلام عمرو بن خالد ( سعد) ، واضح غلام ترم ، غلام حارث . طرماح در اين منزل با امام حسین (ع) ملاقات مي كند و تصويري كامل طرماح از كوفه و چشم انداز حركت امام ارائه مي دهد .


*منزل بيت و چهارم : منزل قطقطانيه :

كاروان امام حسين (ع) روز سه شنبه 29 ذي حجه هجري به قطقطانيه رسيد . اين منزل تا قصر بنی مقاتل فاصله چنداني ندارد . اين منزل نزديك كوفه و ميان آن و رهيمه بيست ميل فاصله دارد . امام درا ين محل درنگ نداشته است . يا پس از درنگي كوتاه به مسير خود ادامه مي دهد . در هنگام حركت امام حسين (ع) نيروهاي حصين بن نمير ، رئيس شرطه كوفه در اين منطقه مستقر بوده اند.


* منزل بيست و پنجم : قصر بنی مقاتل

در اين محل قصري متعلق به مقاتل بن حسان بن ثعلبه كه ميان عين التمر و قطقطانه قرار داشت . در اين منزل خيمه گاه عبيد الله حر جعفي افراشته بود. ملاقات عبيد الله بن جعفر با امام و عدم همكاري وي در همراهي و ياري وي از نكات مهم تاريخي است . او به امام گفت :« من اسب و شمشير و غلامان خود را در اختيار تو قرار مي دهم» و امام فرمود :« من ياري تو را نخواستم نه اسبت را ، نه در خودت خيري نيست و نيازي ندارم» . امام در اين ملاقات فرمودند :« هر كس صداي مظلوميت خانواده ام را بشنود و ياري نكند ، خداودند به رو در آتش جهنم و عذابشان در افكند». نوشته اند كه عبيد الله بن جعفر پس از كربلا شرمسار و پشيمان و سرزنش كنان خود را به به مزار امام رسانيد و مرثيه ها و سروده هاي سوزناك سرود. خواب امام حسين (ع) و جاري ساختن كلمه استرجاع ، خبر از شهادت امام و يارانش مي دهد . ورود امام به قصر بنی مقاتل چهارشنبه اول محرم سال 61 هجري بوده است . امام حسين (ع) هنگامي كه از قصر بني مقاتل حركت كرد ، حر بن يزيد رياحي با او حركت مي كرد و هر گاه امام قصد حركت به سوي بيابان را داشت مانع مي شد تا امام را به كربلا برساند . كاروان امام اندكي به سمت راست حركت كرد و به نينوا رسيد .


* منزل بيست و ششم : نينوا

كاروان پاكبازان عاشق سرانجام به كربلا مي رسد ، به زميني كه پيش از وقوع حادثه كربلا در سال 61 هجري ناشناخته بود. امام هنگام ورود از نام اين ديار مي پرسد .


شاطيء الفرات ، طف ، عمورا ، نواويس ، عقر ، قبه الاسلام ، غاضريه ، صفورا ، شفيه و ... نام هاي ديگر اين سرزمين است . وقتي امام به كربلا مي رسد امام زمزمه مي كنند :" اللهم انی اعوذ من الكرب و البلا ". سپس مي فرمايند: " اين همان سرزمين است . به خدا سوگند ! همين جاست كه براي مي گشاييم و خوابگاه شتران و ريزشگاه خون ماست و پيامبر مرا به اين زمين وعده داد و در سخن او ترديد و خلافي نيست ".


كربلا معناي متعددي از جمله نرمي و سستي ، وسيله اي كه با آن سر را مي پوشانند ، رويشگاه گياهي به نام الكربل (ترشك) ، مزرعه خدا ، شعله اي داغ و گدازان صحرا، همسايگي با خدا ، پرستش گاه و ... دانسته اند. ورود امام به سرزمين «كرب» ، رنج و اندوه و « بلا » ، سختي و آزمون و مصيبت دوم محرم سال 61 هجري بوده است .


منابع و مأخذ

1- آينه داران آفتاب ، محمد رضا سنگري ؛ شركت چاپ و نشر بين الملل ، چاپ اول ، تهران ، 1386
2- فرهنگ عاشورا ، جواد محدثي ، نشر معروف و چاپ چهارم ، قم ، 1378
3- منتهي الآمال ، شيخ عباس قمي ، انتشارات هجرت ، چاپ پنجم ، قم ، 1422 قمري
سایت آستانه ی حضرت محمدهلال بن علی(ع)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
درباره وبلاگ

سلام .به وبلاگ من خوش اومدین.امیدوارم که با خوندن مطالب لذت ببرید.البته بعداز خوندن مطالب نظریادتون نره.این وبلاگ موضوعات ومطالب متنوعی داره اعم از مذهبی،علمی،و.....
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دینی،داستان،ع





نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 42
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 4161
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1